Byte och returer

Ångerrätt

Du som kund har i enlighet med Distans - och hemförsäljningslagen ångerrätt i 14 dagar vid köp på Internet.
Vi på K-rauta erbjuder dig hela 60 dagars returrätt, sk öppet köp, på nästan alla produkter i vårt ordinarie sortiment från den dagen du tagit emot din beställning, dvs från den dag avisering skickats om att paketet finns att hämta upp.

För beställningsvaror som levereras direkt från leverantör hem till dig tillämpar vi en ångerrätt på 14 dagar från och med att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller dock inte så kallade tillverkningsvaror, dvs produkter som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Öppet köp och fri returrätt

Du kan returnera till vår e-handel eller till ett av våra varuhus. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten till vårt lager men du har alltid fri retur i alla våra varuhus.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Om du har beställt hemleverans och ordern har hunnit gå från vårt lager kommer det bli en returavgift som är samma kostnad som för frakten för att få hem din order.

Öppet köp gäller dock inte så kallade tillverkningsvaror, dvs produkter som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Du kan välja att returnera på 2 sätt:


1. Antingen besöker du ett varuhus med din vara och det kvitto du fick via mejl när du genomförde ditt köp. Då betalar du inga avgifter för din retur (om du inte fick din order hemlevererad). Det går bra att visa upp kvittot du fick via mail i en smartphone eller surfplatta om du inte har möjlighet att skriva ut kvittot. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto.

Har du betalat med faktura kommer din faktura att makuleras eller justeras så snart din retur har gått igenom i våra system. Det kan ta upp till 14 dagar.  Det innebär att du måste betala fakturan från Klarna inom 14 dagar även vid en retur. Du kan dock kostnadsfritt skjuta upp fakturan ytterligare 10 dagar genom att logga in på My Klarna på www.klarna.se, alternativt kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

2. Du kan också skicka tillbaka din retur till vårt lager. Då står du som kund för returfrakten. I ditt paket finns en följesedel och en retursedel. Retursedeln ska användas vid returen till oss.

På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du skickar även din retur som ett företagspaket.

Bytesrätt

Vi på K-rauta erbjuder även 90 dagars bytesrätt i alla våra varuhus. Ta med orderbekräftelsen som du fick via mejl och din produkt så kan du enkelt byta till något annat. Det går självklart bra att visa upp det digitalt i din smartphone eller surfplatta

I vår e-handel tillämpar vi dock inte bytesorder så du måste lägga en ny order om du vill byta till en annan vara.

Reklamation

Om en produkt skulle visa sig vara felaktig förbinder sig K-rauta att i första hand byta ut, reparera eller tillhandahålla reservdelar till den och i andra hand kreditera dig som kund med motsvarande belopp.

Som kund har du rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som lovats enligt K-rautas köpvillkor. Du har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköpslagen.

Har du upptäckt ett fel, en skada eller defekt bör du meddela oss så snart som möjligt men senast inom 2 månader.
K-rauta ersätter dig som kund för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan uppkomma med reklamationen, exempelvis bensinkostnader, parkeringskostnader och liknande.
 

Det finns 2 sätt att reklamera på:

1.

För att starta upp ett reklamationsärende av den felaktiga produkten kan du besöka ett varuhus med din produkt och kvitto. Då hjälper säljarna dig på bästa sätt vidare med din reklamation. Detta är det snabbaste sättet att få hjälp i en reklamation.

2.

Du kan även kontakta Kundservice, som du når på telefonnummer 0770-11 88 00, på vardagar mellan 07:00-19:00 eller på  kundservice@k-rauta.se .
Bifoga bilder, ordernummer och utförlig beskrivning på den produkt som inte fungerar som den ska

Vill du efter uppstartat reklamationsärende skicka tillbaka den felaktiga varan till vårt lager får du en reklamationsblankett att fylla i och bifoga i returpaketet.
Det är alltid fri returfrakt vid reklamation. Kundservice kommer att skicka en fraktsedel till dig via mejl.

Vid en reklamation där K-rauta företar omleverans eller avhjälpande av felet ska eventuella fraktkostnader återbetalas till dig som kund.

Återbetalningen sker inom 14 dagar från den dag som K-rauta har tagit emot den reklamerande varan.

Andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Vid godkänd reklamation har K-rauta äganderätt till produkten. Vid eventuell tvist om reklamationsärende följer enligt standard K-rauta Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Återbetalning

Vi återbetalar/justerar dig för din retur så snart som möjligt efter att returen är mottagen och blivit registrerad, dock senast 14 dagar efter att vi tagit emot din retur. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.Vi återbetalar dig alltid på samma sätt som du använde vid ditt köp.  

Har du betalat med kort sätts pengarna för returen tillbaka in på kortet.

Betalade du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Du kan logga in på Mitt Klarna och förlänga fakturans betaltid med 10 dagar för att returen ska hinna registreras, alternativt kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

Transportgaranti

Alla försändelser som skickas är försäkrade av K-rauta. Om du upptäcker en skada på paketet då du hämtar din försändelse ska du inte ta emot paketet och anmäla detta till utlämningsstället som en reklamation.

Vid fel på levererad vara ombeds du som kund att omedelbart reklamera uppenbara skador eller produktionsfel till K-rauta.