Byte och returer för varor köpta genom e-handeln

Du som kund har i enlighet med Distans - och hemförsäljningslagen ångerrätt i 14 dagar vid köp på Internet.
Vi på K-rauta erbjuder dig hela 60 dagars öppet köp på våra lagerförda produkter (ej leveranser från leverantör) från och med den dagen du mottagit din order.

För varor som levererats från leverantör hem till dig/till ombud tillämpar vi en ångerrätt på 14 dagar från och med att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller dock inte så kallade tillverkningsvaror, dvs produkter som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Bytesrätt

I vår e-handel tillämpar vi inte bytesorder så du måste lägga en ny order om du vill byta till en annan vara.

Öppet köp

Du kan returnera till vår e-handel eller till ett av våra varuhus. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten till vårt lager men du har alltid fri retur i alla våra varuhus.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Om du har beställt leverans från lager och ordern har hunnit gå från vårt lager kommer det bli en returavgift som är samma kostnad som för frakten för att få hem din order.

Öppet köp gäller dock inte så kallade tillverkningsvaror, dvs produkter som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Returnera i varuhuset

Du kan returnera din vara i ett av våra varuhus med din vara och det kvitto du fick via mejl när du genomförde ditt köp. Då betalar du inga avgifter för din retur (förutom eventuella fraktkostnader). Det går bra att visa upp kvittot du fick via mail i en smartphone eller surfplatta om du inte har möjlighet att skriva ut kvittot. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto.

Skicka tillbaka din retur

Du kan också skicka tillbaka din retur till vårt lager. Då står du som kund för returfrakten. I ditt paket finns en följesedel och en retursedel. Retursedeln ska användas vid returen till oss. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du måste även skicka din retur som ett företagspaket annars kommer det inte komma fram till oss.

Om du saknar din retursedel eller har andra frågor gällande din retur kan du alltid kontakta kundservice@k-rauta.se.

Returnera en vara som levererats från leverantör

Vid leveranser som går direkt från en av våra leverantörer är det 14 dagars öppet köp från och med du mottagit varan. Du kan antingen returnera den i ett av våra varuhus eller om du hellre vill skicka tillbaka den kontaktar du kundservice@k-rauta.se för hantering av din retur.

Vid frågor om returer för varor som levererats från leverantörer kontakta kundservice@k-rauta.se.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa eller att göra ändringar i din beställning ska du snarast kontakta K-rautas kundservice på telefonnummer 0770-11 88 00 eller kundservice@k-rauta.se.

Ha ordernumret nära till hands för snabbare hantering. Ditt ordernummer hittar du på din orderbekräftelse, faktura eller på sidan för beställningshistorik om du är registrerad kund. 

Om beställningen redan är på väg kan ordern tyvärr inte ändras eller avbeställas och du kommer behöva betala en avgift som är densamma som fraktkostnaden var för att få hem din vara.

Återbetalning

Vi återbetalar/justerar dig för din retur så snart som möjligt efter att returen är mottagen och blivit registrerad, dock senast 14 dagar efter att vi tagit emot din retur. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Vi återbetalar dig alltid på samma sätt som du använde vid ditt köp.  

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort dras en värdeminskning på 100% av varans värde.

Har du betalat med kort sätts pengarna för returen tillbaka in på kortet.

Betalade du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Du kan logga in på Mitt Klarna och rapportera en retur så att din faktura pausas i väntan på att returen ska hinna registreras, alternativt kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

Ångerblankett

Om du vill ångra det avtal du ingått med K-rauta, enligt reglerna i lag och distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), kan även denna ångerblankett fyllas i och skickas till kundservice@k-rauta.se för hantering.