K-Rauta-hero-banner

Byte och returer för varor köpta genom e-handeln

Ladda ned en retursedel

Här kan du snabbt och enkelt ladda hem en retursedel.

Retursedel.

90 dagars öppet köp

Nu har K-Rauta infört en ny klubbförmån med öppet köp i hela 90 dagar mot de tidigare 60*.

Att bli medlem kostar inget är är enkelt fixat. Läs mer och bli medlem här>>

*Förmånen gäller på obruten förpackning, ej utförsäljning eller beställningsvaror.

Distans- och hemförsäljningslagen

Du som kund har i enlighet med Distans - och hemförsäljningslagen ångerrätt i 14 dagar vid köp på Internet. Efter att ha meddelat ångerrätt har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera de ångrade varorna. Vi på K-rauta erbjuder dig hela 90 dagars öppet köp på våra lagerförda produkter (ej leveranser från leverantör) från och med den dagen du mottagit din order.

För varor som levererats från leverantör hem till dig/till ombud tillämpar vi en ångerrätt på 14 dagar från och med att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller dock inte så kallade tillverkningsvaror, dvs produkter som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Bytesrätt

I vår e-handel tillämpar vi inte bytesorder så du måste lägga en ny order om du vill byta till en annan vara.

Öppet köp

Du kan returnera till vår e-handel eller till ett av våra varuhus. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten till vårt lager men du har alltid fri retur i alla våra varuhus. Observera att returkostnaden varierar beroende på produktens vikt och storlek.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Om du har beställt leverans från lager och ordern har hunnit gå från vårt lager kommer det bli en returavgift som är samma kostnad som för frakten för att få hem din order.

Produkter som tillverkas vid beställning Ett fåtal av produkterna i vårt sortiment tillverkas efter din beställning. Du kan enkelt se om det är en sådan produkt på sajten. Dessa produkter kan du inte göra några ändringar på efter det att den har börjat tillverkas. Du kan inte heller ångra köpet av produkten. I och med att du godkänner våra köpvillkor godkänner du också att ångerrätten på denna produkt avtalas bort. Detta gäller exempelvis stugor från varumärken Vibo och Luoman.

Öppet köp gäller inte heller tillverkningsvaror som särskilt anpassats enligt dina egna specifika önskemål eller monteras vid din beställning (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Returnera i varuhuset

Du kan returnera din vara i ett av våra varuhus med din vara och det kvitto du fick via mejl när du genomförde ditt köp. Då betalar du inga avgifter för din retur (förutom eventuella fraktkostnader). Det går bra att visa upp kvittot du fick via mail i en smartphone eller surfplatta om du inte har möjlighet att skriva ut kvittot. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto.

Skicka tillbaka din retur

Du kan också skicka tillbaka din retur till vårt lager. Då står du som kund för returfrakten. Observera att returkostnaden kan kosta upp till 1000 kronor beroende på produktens vikt och storlek. För mer information gällande att skicka tillbaka produkter till oss gå in på Postnords hemsida [här].(https://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket). Retursedeln ska användas vid returen till oss. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du måste även skicka din retur som ett företagspaket annars kommer det inte komma fram till oss.

En retursedel kan du ladda ned här. Har du andra frågor gällande din order eller returförfaranden kan du alltid kontakta [email protected].

Returnera en vara som levererats från leverantör

Vid leveranser som går direkt från en av våra leverantörer är det 14 dagars öppet köp från och med du mottagit varan. Du kan antingen returnera den i ett av våra varuhus eller om du hellre vill skicka tillbaka den kontaktar du [email protected] för hantering av din retur.

Vid frågor om returer för varor som levererats från leverantörer kontakta [email protected].

Adressändring på lagd order

Med anledning av vår snabba hanteringstid vid paketering av inkommande order så finns vanligtvis inget utrymme för att göra adressändring. Om din order inte är packad så kan vi utföra en adressändring, dock kan fraktkostnad komma att ändras. Kontakta oss på [email protected] alternativt tel 010-8899900. Glöm inte att ange ditt ordernummer som du hittar på din orderbekräftelse.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa eller att göra ändringar i din beställning ska du snarast kontakta K-Rautas kundservice på telefonnummer 010-889 99 00 eller [email protected].

Ha ordernumret nära till hands för snabbare hantering. Ditt ordernummer hittar du på din orderbekräftelse, faktura eller på sidan för beställningshistorik om du är registrerad kund.

Om beställningen redan är på väg kan ordern tyvärr inte ändras eller avbeställas och du kommer behöva betala en avgift som är densamma som fraktkostnaden var för att få hem din vara.

Återbetalning

Vi återbetalar/justerar dig för din retur så snart som möjligt efter att returen är mottagen och blivit registrerad, dock senast 14 dagar efter att vi tagit emot din retur. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Observera dock att fraktkostnader för hemleverans inte återbetalas ifall du ångrar hela eller delar av din order. Vi återbetalar dig alltid på samma sätt som du använde vid ditt köp.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort dras en värdeminskning på 100% av varans värde.

Har du betalat med kort sätts pengarna för returen tillbaka in på kortet.

Betalade du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar informationen på dina sidor hos Walley

Ångerblankett

Om du vill ångra det avtal du ingått med K-rauta, enligt reglerna i lag och distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59), kan även denna ångerblankett fyllas i och skickas till [email protected] för hantering.