Expertens tips för hur du lyser upp ditt hem med smart belysning

Det smarta hemmet har varit på tal ett bra tag, men vad ska vi egentligen ha sådant som smart belysning till? Här berättar ljusdesignern Svante Pettersson om nyttan bakom tekniknyheterna. Med 20 års erfarenhet av ljusdesign har Svante Pettersson på Philips Lighting bra koll på hur man bäst belyser sitt hem. Men trots det har han ingen universallösning att servera.

Eftersom ljus har en stark emotionell påverkan på oss blir de individuella önskemålen väldigt viktiga. Fast visst finns det en del gemensamma utgångspunkter som man kan ta fasta på, allt är inte individuellt eller en fråga om tycke och smak. Våra hjärnor fungerar ju i grunden till stora delar på samma sätt. I hjärnan produceras hela tiden olika typer av hormoner som skickas ut i kroppen för att reglera olika funktioner, till exempel för att upprätthålla en bra dygnsrytm. Två av dessa hormoner är melatonin som gör oss sömniga och stresshormonet kortisol som bidrar till att vi kan vakna till efter en god natts sömn.

 – En hög intensitet av ljus – alltså starkt ljus – stimulerar hjärnan att öka kortisolproduktionen. Traditionellt säger man att det speciellt är starkt blått ljus som har den effekten, även om jag vet att en del forskare hävdar att det är själva intensiteten som är det viktiga.

Smart belysning från Philips Hue

Tips för att må bra med anpassad belysning

Svante Pettersson berättar att du enkelt kan underlätta uppvaknandet genom att ha ett ljus som långsamt ökar i styrka i sovrummet när det är dags att gå upp. Så kallade wakeup-lampor som ökar ljuset gradvis har funnits länge, men nu har det kommit mer flexibla lösningar som gör att man kan ställa in hela rummets belysning till att efterlikna en skön soluppgång. Om du inte vaknar av den så kan du enkelt programmera belysningen så att det övergår till en riktig ”ljussmocka” med hårt och kallt ljus – då lär det sätta fart på kortisolet.

Dessutom är det bra att tänka på det motsatta, alltså att dra ner på stimulansen från ljus under den senare delen av dagen. Svante rekommenderar att man inte ska utsätta sig för alltför starkt ljus efter klockan fyra på eftermiddagen, för då riskerar man att störa kroppsrytmen.

Ljus påverkar kroppen

Men den biologiska påverkan är inte allt, menar han, eftersom ljuset alltid har en stark emotionell påverkan på oss också.

- Vetenskapen i all ära, det viktiga är man gillar det man har omkring sig – man måste ju trivas i sitt hem. Det är inte säkert att du tycker att en viss färg har en lugnande effekt bara för att jag tycker det. Vi har gemensamt att att vi får olika reaktioner av olika typer av ljus. Så genom att förändra ljuset kan rummet och hemmet få en annan karaktär, berättar Svante.

Ny teknik möjliggör numera smart belysning, alltså att du via mobil eller surfplatta kan styra dina ljuskällor i hemmet så att de ändrar intensitet och färg under dagen. Du kan lätt programmera det så att det förändras automatiskt eller ändra det direkt om man känner för en förändring. Det smarta belysningssystemet Philips Hue gör att du enkelt kan styra din belysning och därmed också stämningen i ditt hem. Philips Hue LED-belysning går att ställa in för att passa alla olika ögonblick: ett avslappnande varmvitt ljus, ett energigivande svalt ljus eller ljus i olika färger.  Om du vill läsa mer om smart belysning och Philps Hue får du gärna läsa vår inspirationsartikel Smart belysning för ditt hem från Philips Hue – i fyra enkla steg.

Variera belysningen med dimmer

Att kunna variera ljuset är en viktig funktion i ett hem. Ljusets styrka kan man lätt reglera med en dimmer, men det är inte lösningen på allt. Svante menar att det är viktigare hur man fördelar ljuset i rummet. Dessutom har det kommit många andra möjligheterna till ljusstyrning på sistone. Med en smart dimmer från Philips Hue kan du trådlöst styra din belysning och dina lampor så att du kan anpassa ljuset hur och när du vill.

- Men under hösten och vintern kan det finnas en poäng med att ha en dimmer kopplad till exempelvis taklampan. Nu ställer vi fram många levande ljus, så att det blir många olika mindre belysningspunkter i hemmet. Då kan det passa med ett dämpat allmänljus för att komplettera och samspela med de rätt intensiva små ljuspunkterna från de levande ljusen.

Det kan också vara en idé att dekorera din trädgård under vinterhalvåret för att skapa en trevlig atmosfär både inomhus och utomhus. Men att välja trädgårdsbelysning är inte helt lätt och om du vill få tips på vad du ska tänka på när du väljer belysning för din trädgård får du gärna läsa vår artikel Tips för att ljussätta din trädgård. Där får du ta del av tips och råd för hur du kan styra blicken mot ett visst område i din trädgård. Du kanske även behöver tips på hur du kan välja julbelysning, då kan du läsa vår artikel Lys upp mörkret - tips för att välja julbelysning. I artikeln får du tips för din julbelysning både inomhus och utomhus.

Tips för bra belysning i ditt arbetsrum

Att arbetsrummet ska vara optimerat för arbete och koncentration är rätt självklart – men det är inte samma sak som att det ska ha en statisk belysning. Ett kallt ljus ger skjuts åt kortisolet – hjärnans stresshormon – som gör att vi känner att vi får mer energi. Så det kan vara bra när man vill komma igång, men ska man sitta och jobba senare på kvällen är det bättre att ha ett mildare ljus för att minska risken att störa dygnsrytmen. Genom att enkelt kunna styra belysningen och optimera ljusnivån för arbete oavsett tid på dygnet kan du även vara effektiv en större del av dygnet.

För att vara effektiv i ditt arbetsrum eller kontor är det inte bara belysningen som spelar in, utan det gäller även att ha ordning och reda runt arbetsplatsen. I vår artikel Enkla tips för förstklassig förvaring - i hemmets alla rum har vi samlat tips och råd för hur du enkelt organiserar dina saker även i de mindre kontoren.

Tänk mer på belysningen i ditt hem

Svante berättar att han tycker att vi borde tänka lite mindre på lamporna i ett rum – och mer på ljuset. Det är lätt att fastna för en snygg lampa i ett varuhus, men utgångspunkten bör vara vilket ljusbehov det finns i rummet där den ska stå. Ska det vara en god allmänbelysning eller räcker det med en lite mer dämpad belysning? Lampans främsta funktion är att ”berätta” något om rummet, och har man då valt en alltför avvikande eller ”skrikig” lampa så kanske den i sig känns viktigare än rummet som helhet. Många gånger är det välgörande att dölja själva belysningstekniken, alltså att skärma av, och istället bara använda sig av själva ljuset, menar Svante Pettersson.

- Jag tycker i alla fall att det är rätt trist om man ser alla ljuskällor, inte minst olika slingor. De ger inte mig någon skön upplevelse, utan de ska fungera som verktyg för att skapa rumskänsla och stämning.

Exempel på hur ljuset påverkar rummet

Ljus och smarta lampor i sovrummet

Med smart belysning kan sovrummet lätt ändra karaktär, konstaterar Svante Pettersson. Genom att kombinera orange och röd belysning får man en känsla av varm glöd, medan ett lågintensivt blå-turkosa ljus kan ge associationer till att vara djupt under vattenytan. Ställer man om till lila belysning så kan det direkt bli mer lyxigt.

Sovrummet kan alltså, enbart genom att ändra inställningarna på den smarta belysningen, erbjuda allt från vilsam harmoni till friskt uppvaknande – via glöd, hav och lyx…

Barnrummet – belysning för både lek och sömn

I barnrummet kan det under ett dygn bli väldigt växlande behov av belysning. När det är lekdags så är det viktigt med mycket ljus, placerat och reglerat så att det lyser upp de delar av rummet där leken pågår. På kvällen ska det istället vara varmare toner och en lägre ljusnivå när det dags att gå och lägga sig, kanske med sagoläsning från en förälder. Sen på helgen kanske det är läge att dra på med olika färger som blinkar, för en extra festlig belysning.  

Personlig belysning från Philips Hue

Fyra enkla steg för att komma igång med Philips Hue

  • Anslut ström till dina ljuskällor

  • Anslut bryggan till din WiFi-router och konfigurera den

  • Ladda ner Philips Hue appen från Apple App store eller Google Play store, anslut den till bryggan och hitta lamporna

  • Testa olika inställningar och bli kreativ med din belysning