Köp- och leveransvillkor - E-handel hos K-rauta AB

Allmänt

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkor”) gäller vid beställning av produkter via www.k-rauta.se genom K-rautas e-handel (”K-rautas e-handel”).

För att kunna göra ett köp via K-rautas e-handel måste du acceptera Köpvillkoren som du gör genom att klicka på "Slutför köp" knappen i varukorgen. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt nedan. När K-rauta har bekräftat en beställning uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och K-rauta Sverige AB, organisationsnummer 556511-2991.

När en order är mottagen hos K-rauta bekräftas den genom ett automatiskt genererat e-postmeddelande med information om din beställning. Kontrollera alltid informationen i din orderbekräftelse så att allting stämmer. K-rauta uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för när transaktionen är genomförd och din order är processad gäller orderbekräftelsen som kvitto.

Ålder för beställning

K-rauta säljer enbart till personer över 18 år och till personer som är bosatta i Sverige. Beställningar som utförs av personer som är under 18 år makuleras. Är beställaren minderårig får målsman beställa åt den minderåriges vägnar för att köpet ska kunna genomföras.

Priser

Varje produkt anges med pris inklusive moms. Priset som visas i kundvagnen är priset på produkten; frakt och andra avgifter visas i kassan. Priset kan variera mellan varuhus och på nätet. Unika kampanjer kan förekomma via K-rautas e-handel som inte är giltiga i varuhusen. Produkter som är på kampanj på K-rauta.se och i varuhusen gäller så långt lagret räcker.

Manualer

Vid köp hos oss på K-rauta så medföljer de nödvändiga bruksanvisningarna i fysisk eller digital form för att du som kund ska kunna använda de produkter du köper.

Betalning

I K-rautas e-handel erbjuder vi betalning med faktura och kort (Visa och MasterCard). Alla kortbetalningar hanteras av K-rautas samarbetspartner Klarna som kontrollerar att kort-, faktura- eller bankbetalningen är godkänd för köp. All kort- och personuppgiftsinformation är krypterad och uppfyller alla krav för en PCI DSS och SSL-certifikat, vilket innebär att den är helt otillgänglig för obehörig part.

Kreditupplysning görs vanligtvis inte i K-rautas e-handel. Väljer du dock att betala med faktura eller delbetalning görs standardmässigt en kreditupplysning. Upplysningen utgör en del av Klarnas kreditbedömning och hämtas när information saknas eller uppdatering av befintlig information krävs. Eftersom upplysningen är en så kallad mikroupplysning syns den inte hos banker eller andra kreditgivare och påverkar inte din kreditvärdighet.

Har du frågor angående din faktura eller betalning från köp på K-rauta.se vänder du dig direkt till Klarnas kundtjänst på telefonnummer 08-120 120 10.

Hur betalar jag med faktura när jag handlar från K-rautas e-handel?

Det är enkelt – Klarna faktura helt utan fakturaavgift är vårt förvalda betalningsalternativ. Skulle du önska ett annat betalningssätt ändrar du det i kassan. För att gå vidare med ditt köp på faktura fyller du i din e-postadress, adressuppgifter och personnummer i kassan, och trycker sedan slutför köp. En mikroupplysning kommer då att göras för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp. Detta tar ungefär 1 sekund. Om ditt köp på faktura inte skulle godkännas får du ett felmeddelande om detta, och ges möjlighet att betala med kort istället.

Fakturan skickas till dig separat via e-post till den e-postadress du angivit.

Vilka villkor gäller när jag betalar med Klarna faktura?

När du betalar på faktura med Klarna handlar du tryggt och behöver inte betala förrän du har hämtat dina varor. Du har även möjlighet att välja delbetalning om du skapar ett Klarna-konto (läs mer om Klarna konto på Klarnas webbplats >>). Vid beställning mot faktura tillkommer ingen fakturaavgift. Skulle du oförutsett glömma att betala vid förfallodatumet tillkommer en påminnelseavgift på 50 kronor samt dröjsmålsränta på 25,50%. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Läs mer om betalning genom e-handeln här>>

Informationen på k-rauta.se

K-rauta reserverar sig för eventuella skriv- och bildfel på www.k-rauta.se. Detta gäller även informationsfel angående varulager och felaktigt angivna priser, samt bilder där exakt återgivning av produkter ej kan garanteras. Det pris du handlar för i kassan gäller. Vid eventuella fel har K-rauta rätt att korrigera dessa när som helst.

Leverans av e-handelsbeställningar

Beställningar och leverans från k-rauta.se

I K-rautas e-handel erbjuds du olika beställningssätt och leveranssätt.

Ett av våra beställningssätt är att på k-rauta.se kan du välja upphämtning i varuhus. Då väljer du vilket varuhus du vill handla från och då ser du det valda varuhusets lagersaldo. Önskar du en produkt som inte finns i lager i just ditt valda varuhus, så byter du enkelt i varukorgen till ett av våra andra 17 varuhus och hämtar din vara därifrån.

För ett stort utvalt sortiment erbjuds även leverans från lager. Då skickas dina varor från vårt lager hem till dig eller till ditt närmaste ombud. Vi har idag inte möjlighet att skicka varor mellan varuhusen.

Du kan även beställa ett antal produkter med leverans från leverantör hem till dig. Dessa produkter passerar aldrig något av K-rautas varuhus och du erbjuds därför inte heller möjligheten att hämta dessa produkter i varuhusen.  

Om du istället handlar dina varor i varuhuset och vill ha dem hemlevererade kan du alltid med snabb service köpa hemtransport på plats i ditt byggvaruhus. Tjänsten gäller hela vårt varuhussortiment. Det kan du läsa mer om här: Hemtransport med kranbil>>.

K-rauta.se hanterar enbart order inom Sverige.

Avisering och uthämtning i varuhus

K-rauta  möjligheten till upphämtning i varuhus som leveranssätt. Den stora fördelen med att ändå handla dina varor på nätet är att du har hela varuhuset i ditt eget vardagsrum och sedan slipper kontrollera lagersaldo, plocka ihop varorna och betala i varuhuset. Har du beställt en produkt för upphämtning i varuhus skickas en avisering till dig via e-post när din beställning är redo att hämtas ut (dock med reservation för slutförsäljning).

För att hämta ut din beställning behöver du ha med dig ordernummer, som även detta skickats till dig via e-post, samt en giltig ID-handling. För att hindra bedrägerier kan inga beställningar hämtas ut utan en giltig ID-handling från kunden. Har du en vän eller familjemedlem som hämtar din order går det självklart bra förutsatt att denne har orderbekräftelsen samt sin och din legitimation med sig vid uthämtningstillfället. Om du av någon anledning inte hämtar ut din beställning inom 14 dagar från det att aviseringen har skickats förbehåller vi oss rätten att debitera dig en hanteringsavgift på 250 kr. Paket som inte hämtats ut omfattas inte av ångerrätt eller returrätt.

Avisering och uthämtning av leverans från lager

Om du har handlat en av våra många produkter som finns tillgängliga som leverans från lager i vår e-handel så kommer du att få en avisering i samband med att varan lämnar vårt utskeppningsställe. Du kommer då få din order direkt hem till dig eller så ska den hämtas hos ett ombud. Du kan enkelt följa din leverans hos PostNord här >>.

När du skall få leverans via ombud så får du en avisering om att ordern finns att hämta ut hos ditt ombud, ta då med dig sändningsnummer och legitimation. Normalt finns beställningen hos ditt ombud inom 2-5 arbetsdagar efter beställning. Enligt gällande villkor så måste du hämta din vara inom 14 dagar hos ditt ombud. Uteblir upphämtningen så debiteras du summan av frakt- och returfraktskostnaden. Du som kund hos oss har avbeställningsskydd fram till dess att paketet har blivit uthämtat.

Om K-rauta inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid. Detta gäller även för specialbeställningar.

Avisering och leverans från leverantör

Vissa produkter levereras från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning får du en orderbekräftelse på ditt köp och när den behandlats kommer du få en ny orderbekräftelse med ett uppdaterat leveransdatum. Om du inte kan få din leverans inom avtalad tid ska vi informera dig som kund och i dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid.

Läs mer om leveranser för e-handeln här>>

Fraktkostnad för hemlevererade/ leverans till ombud och leverans från leverantör

Fraktkostnaden för en snabb och enkel hemleverans/leverans till ombud är kalkylerad på vikten av din produkt. I samarbete med PostNord så använder vi prissättning enligt standardintervaller, där priset ökar då du går över en viss viktnivå. Vid tyngre varor behöver du som kund ange ett postnummer för adressen dit du vill skicka försändelsen. Fraktkostnaden summeras i kassan.

Vid ordrar som levereras från leverantör beräknas fraktkostnaden beroende på vilken leverantör det är. Vissa leverantörer erbjuder fri frakt medan andra har en fast kostnad. Fraktkostnaden kan du se i din varukorg när du lagt till önskad produkt.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa eller att göra ändringar i din beställning ska du snarast kontakta K-rautas kundservice, vilket du gör enklast på telefonnummer 0770-11 88 00 eller e-postadress kundservice@k-rauta.se (svar inom 24 timmar, helgfria vardagar). Ha ordernumret tillgängligt då det kommer att behövas för att hantera ditt ärende. Ditt ordernummer hittar du på din orderbekräftelse, fakturan eller på sidan för beställningshistorik >> om du är registrerad kund. Om din order redan är på väg kommer en avgift för den pågående frakten tillkomma, vilket är samma kostnad som fraktavgiften var för att få hem din order.

Byte och returer

Bytesrätt

I vår e-handel tillämpar vi inte bytesorder så du måste lägga en ny order om du vill byta till en annan vara.

Ångerrätt

När du handlar från K-rautas e-handel tillämpas Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har som kund därför alltid, enligt lag, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från och med att du mottagit din order.

Ångerrätten gäller dock inte så kallade tillverkningsprodukter, det vill säga produkter som särskilt anpassats efter dina speciella önskemål (exempelvis måttbeställda fönster, måttbeställda skjutdörrar och håltagna bänkskivor).

Vid åberopande av ångerrätten står du som kund för eventuella returfraktskostnader.

Öppet köp

En del i vårt serviceutbud erbjuder vi på K-rauta dig 60 dagars öppet köp från den dagen du tagit emot produkten. 60 dagars öppet köp gäller enbart för produkter som upphämtats i varuhus eller levererades från lager. För varor som levereras från leverantör tillämpas dock enbart ångerrätten på 14 dagar från och med att du mottagit din order. Du är alltid välkommen att göra din retur i ett av våra varuhus. Ta med ditt kvitto som du fick på din mail när du besöker varuhuset.

Om du vill skicka tillbaka din order till vårt lager finns din retursedel med information och instruktion för returer av produkter köpta och levererade från lager via K-rautas e-handel i paketet med din order (gäller ej leveranser från leverantör). Den ska fyllas i och skickas med ditt returpaket. Glöm inte skicka detta som företagspaket, annars kommer det inte fram till oss.

Du kan även kontakta K-rautas kundservice, som du når på telefonnummer 0770-11 88 00, under vardagar klockan 07:00-19:00, och på e-postadressen kundservice@k-rauta.se. Glöm inte att ge ditt ordernummer för att underlätta hanteringen av ditt ärende.

Vid åberopande av öppet köp eller ångerrätt står du som kund för eventuella returfraktskostnader. För fullständig återbetalning enligt avsnittet ”Återbetalningsskyldighet” nedan, ska produkten vara i förpackning och oförändrat skick, det vill säga oskadad. Som kund hos K-rauta så har du rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera varan, inom rimliga gränser; varan får inte användas ovårdat och originalförpackningen ska vara i bra skick vid retur. Produkten ska även vara komplett, vilket innebär att delar av produkten inte accepteras som retur. Du ska returnera produkten senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss ditt beslut att frånträda avtalet. Om produkten skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Läs mer om returer, öppet köp och ångerrätten för e-handeln här>>

Återbetalningsskyldighet

Vi ska – om du har utnyttjat din ångerrätt – betala tillbaka vad du har betalat för produkten snarast möjligt, dock senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Om inget annat har överenskommits, så kommer vi att använda samma betalningssätt som du använde vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

K-rauta har rätt att vänta med återbetalningen till dess vi fått tillbaka produkten från dig eller till dess du sänt in ett bevis på att du återsänt produkten, beroende på vilket som inträffar först. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten. Returkostnaden för så kallade ersättningsprodukter bekostas alltid av oss.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna förpackningen och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkten vara oskadad. Om produkten skadas eller tappas bort dras en värdeminskning på 100% av varans värde.

Reklamationer

Om en produkt skulle visa sig vara felaktig förbinder sig K-rauta att i första hand byta ut, reparera eller tillhandahålla reservdelar till den och i andra hand kreditera dig som kund med motsvarande belopp. Som kund har du rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som lovats enligt K-rautas köpvillkor. Som kund har du 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköpslagen.

Har du upptäckt ett fel, en skada eller defekt bör du skäligen meddela oss inom 2 månader, men med fördel omgående. K-rauta garanterar att ersätta dig som kund för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan uppkomma i samband med reklamationen, exempelvis bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. För att göra en reklamation av den felaktiga produkten och göra anspråk på ytterligare kostnader ska du vända dig direkt till K-rautas kundservice, som du når på telefonnummer 0770-11 88 00, under vardagar klockan 07:00-19:00, och på e-postadressen reklamation@k-rauta.se (svar inom 24 timmar, helgfria vardagar).

Vid en reklamation där K-rauta företar omleverans eller avhjälpande av felet ska eventuella fraktkostnader återbetalas till dig som kund. Återbetalningen sker inom 14 dagar från den dag som K-rauta har tagit emot den reklamerande varan. Retur av varor samt återbetalning ska ske utan onödiga dröjsmål.

Andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Vid godkänd reklamation har K-rauta äganderätt till produkten.

Vid eventuell tvist om reklamationsärenden följer enligt standard K-rauta Allmänna Reklamationsnämndens (Box 174, 101 23 Stockholm) rekommendationer. Du kan besöka Allmänna Reklamationsnämndens hemsida här>> eller den europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning här>>

Läs mer om reklamationer för e-handeln här>>

Transportskador

Vid eventuella transportskador ska detta anmälas omgående (inom 7 dagar från och med att du mottagit varan) för att en omleverans eller avhjälpande av felet ska utföras av K-rauta. Därför är det bra att du kontrollerar din order direkt när du fått den och fotograferar eventuella skador på förpackningen och produkten.

För att anmäla en transportskada, fotografera skadan och skicka det till K-rautas kundservice på e-postadressen reklamation@k-rauta.se för hantering. Glöm inte skriva med ditt ordernumret då det kommer att behövas för att hantera ditt ärende.

Sekretess och cookies

Sekretess

Som kund hos K-rautas e-handel uppger du nödvändig personinformation i samband med registrering och beställning. Du godkänner då att vi lagrar och använder uppgifterna inom verksamheten för att fullfölja avtalet gentemot dig. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig skickad till dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort permanent. Skulle detta vara fallet - vänligen kontakta oss via kundservice@k-rauta.se (svar inom 24 timmar, helgfria vardagar).

Cookies

K-rautas e-handel använder så kallade cookies.

En cookie (webbkaka) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på de flesta webbplatser och har som funktion att minnas och assistera besökaren. Det finns två typer av cookies: den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator och den andra typen, session cookies används endast temporärt. Den första typen används exempelvis för att tala om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen, medan den andra typen exempelvis kan komma ihåg vilket språk du har valt under ditt besök. Session cookies försvinner så snart du stänger din webbläsare.

K-rautas e-handel använder cookies för att spara information om vilket lokalt varuhus som du har valt. De används även för att föra statistik och kunna följa hur våra besökare navigerar webbplatsen. Det går givetvis bra att använda webbplatsen utan cookies, men då används webbplatsen även utan minnesfunktionen om vilket varuhus du har valt. Vill du stänga av användningen av cookies gör du det i inställningarna för din webbläsare.