Betalning genom e-handeln

I K-rautas e-handel erbjuder vi betalning mot faktura och kort (Visa och MasterCard). Alla kortbetalningar hanteras av K-rautas samarbetspartner Klarna som kontrollerar att kort-, faktura- eller bankbetalningen är godkänd för köp. All kort- och personuppgiftsinformation är krypterad och uppfyller alla krav för en PCI DSS och SSL-certifikat, vilket innebär att den är helt otillgänglig för obehörig part.

Kreditupplysning görs vanligtvis inte i K-rautas e-handel. Väljer du dock att betala med faktura eller delbetalning görs standardmässigt en kreditupplysning. Upplysningen utgör en del av Klarnas kreditbedömning och hämtas när information saknas eller uppdatering av befintlig information krävs. Eftersom upplysningen är en så kallad mikroupplysning syns den inte hos banker eller andra kreditgivare och påverkar inte din kreditvärdighet.

Har du frågor angående din faktura eller betalning från köp på K-rautas e-handel vänder du dig direkt till Klarnas kundservice på telefonnummer  0770-11 88 00.

Hur betalar jag med faktura när jag handlar från K-rautas e-handel?

Det är enkelt – Klarna faktura, helt utan fakturaavgift är vårt förvalda betalningsalternativ. Skulle du önska ett annat betalningssätt ändrar du det i kassan. För att gå vidare med ditt köp på faktura fyller du i din e-postadress, adressuppgifter och personnummer i kassan, och trycker sedan slutför köp. En mikroupplysning kommer då att göras för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp.

Fakturan skickas till dig separat via e-post till den e-postadress du angivit.

Vilka villkor gäller när jag betalar med Klarna faktura?

När du betalar på faktura med Klarna handlar du tryggt och behöver inte betala förrän du har hämtat dina varor. Du har även möjlighet att välja delbetalning om du skapar ett Klarna-konto (läs mer om Klarna-konto här>> ). Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. En fakturaavgift kan komma att debiteras.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 23,50 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Läs mer om Klarnas villkor här>>

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Detta tar ungefär 1 sekund. Om ditt köp på faktura inte skulle godkännas får du ett felmeddelande om detta, och ges möjlighet att betala med kort istället. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Återbetalning

Om du ska få pengar tillbaka och har betalat med kort- eller direktbetalning kommer du få tillbaka de på samma kort du betalade med. Om du istället betalade med faktura kommer Klarna att kontakta dig för att få kontouppgifter på vart de kan sätta tillbaka pengarna.

Om en makulering utförs och du har betalat med kort kommer den reservation (ej avdrag) som gjorts på ditt kort tas bort. Detta kommer inte att synas som senaste händelser hos din bank, utan du kan se att ingen reservation alls har utförts. Om du valt att betala med faktura och din order makuleras kommer din faktura att justeras.

Om du har nära till ditt förfallodatum och en retur eller makulering kommer utföras på din order, kan du pausa din faktura genom att logga in på Klarna och "registrera en retur" eller ringa till Klarnas kundservice på 08-120 120 10.