Leverans av e-handelsbeställningar

Vi erbjuder olika beställningsalternativ på k-rauta.se

Beställning och leverans:

Beställa från k-rauta.se och hämta i varuhus:

Du erbjuds alltid att beställa på k-rauta.se och sedan välja att hämta din order i ett av våra varuhus. Du väljer vilket varuhus du vill handla från och ser då det valda varuhusets lagersaldo.

Önskar du en produkt som inte finns i lager i just ditt valda varuhus, så kan du enkelt byta i kassan till ett av våra andra 17 varuhus eller välja leverans med postnord.  Vi har dock inte möjlighet att skicka varor mellan varuhusen från k-rauta.se så du måste själv  ha möjlighet att besöka det valda varuhuset och hämta din order därifrån.

Beställa på k-rauta.se och leverans med postnord:

Du kan även beställa ett stort utvalt sortiment på k-rauta.se och välja leverans till ett av postnords ombud eller hemleverans om din order är för skrymmande för att hanteras hos ett ombud.

Det finns en ikon för hemleverans, i form av en miniatyrlastbil med texten "Leverans", bredvid alla de produkter som är tillgängliga att beställa med leverans till ett ombud.

Beställa på k-rauta.se och leverans direkt från leverantör

Ett tredje leveransalternativ är att du kan beställa ett antal produkter med leverans direkt från leverantör hem till dig.
Dessa produkter passerar aldrig något av K-rautas varuhus och du erbjuds därför inte heller möjlighet att hämta dessa produkter i ett av våra varuhus. Dessa produkter har texten beställningsvara från leverantör på k-rauta.se

Leveranser

Vi levererar och hanterar bara ordrar inom Sverige från k-rauta.se.

Vi erbjuder flera olika leveransmöjligheter:

  • Via våra varuhus: Vår målsättning är att kunden skall få leverans inom 1-3 arbetsdagar om du har beställt upphämtning i varuhus, kan uppstå avvikelser vid större kampanjer.
  • Leverans: Vilket betyder via ombud eller hem till dig om paketet är för skrymmande att hanteras hos ombudet
  • Beräknad leveranstid är 2 - 5 arbetsdagar. Under en reaperiod eller ett erbjudande beräknar vi att plockningstider och/eller leveransen kan ta längre tid, mellan ca 5-10 arbetsdagar.
  • Leverans direkt från leverantör:Leverantören kontaktar dig för exakt dag. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar att expediera samt omständigheter vilka vi inte råder över. Har du gjort en beställning av en vara som går direkt från en av våra leverantörer kommer du att få en uppdaterad orderbekräftelse med beräknat leveransdatum.

Hämta i varuhus

Har du valt att hämta din beställning i ett av våra varuhus aviseras du via sms när ditt paket finns att hämta ut. Vi beräknar en leveranstid på 1-3 arbetsdagar. Vid större kampanjer och reaperioder kan det ta upp till 5-10 arbetsdagar.
Om du har lagt din beställning före klockan 12.00 försöker varuhuset att packa beställningen så att den finns att hämta första vardagen efter beställningsdagen, dock med reservation för slutförsäljning.

Detta alternativ gäller ej produkter som levereras direkt från leverantör hem till dig.

Ta med dig ordernummer och en giltig legitimation när du ska hämta ditt paket. Samma regler gäller som på posten och det är endast du som står som mottagare som kan hämta ut paketet. Ska någon annan hämta ditt paket måste ditt ombud visa upp din legitimation och sin egen.

Leverans med Postnord

Har du valt att handla med fraktsättet leverans får du ett kvitto via mejl när varorna lämnat vårt lager. På den finns ett spårnings id för att söka efter ditt paket hos postnord. (http://www.postnord.se/foretag) Det kan ta upp till 12 timmar innan den länken är aktiv i systemen.

Du kommer sedan bli aviserad via sms, i aviseringen framgår det till vilket ombud som din beställning har levererats till.

Ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation till ombudet när du ska hämta ut din beställning. Enligt Postnords regler är det endast du som står som mottagare som kan hämta ut paketet. Ska någon annan hämta ditt paket måste ditt ombud visa upp din legitimation och sin egen.

Ditt paket ligger kvar i 14 dagar på utlämningsstället. Sedan skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig K-rauta rätten att debitera kunden 250 kr för expeditionsavgift, returfrakt och hanteringskostnader.

K-rauta förbehåller sig rätten att ändra beställningar som vid packning är för stora för att levereras till ombud. Dessa beställningar kommer då ändras till leverans hem till dig. PostNord kommer att kontakta dig för leveranstid och levereras till din angivna leveransadress. Läs mer nedan.

Om K-rauta inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund och meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad. Detta gäller även för specialbeställningar.

Leverans direkt hem till dig

Produkter i K-rautas sortiment som är större än de som kan levereras till Postnords ombud levereras till din angivna leveransadress.

Postnord tar kontakt angående tidpunkt för leverans av din beställning.

Din beställning levereras så nära som transportören kommer till din port eller tomtgräns, uppbärning/inbärning ingår ej.

När leveransen sker ansvarar den angivna mottagaren på beställningen för att ta emot och kvittera beställningen.
Har inte mottagaren möjlighet att vara på plats när leveransen sker kan ett ombud ta emot beställningen. Ska någon annan ta emot beställningen måste denne visa upp din legitimation och sin egen.

Hemleverans från leverantör

Ett visst sortiment skickas direkt från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning så kommer du att få en bekräftelse på ditt köp och sedan få en uppdaterad orderbekräftelse med beräknat leveransdatum. När din leverans närmar sig kommer du bli kontaktad om exakt tid då de kan leverera.
Om du inte kan få din leverans inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för en snabb och enkel leverans är kalkylerad på vikten av din produkt. I samarbete med Postnord så använder vi prissättning enligt standardintervaller, där priset ökar då du går över en viss viktnivå. Vid tyngre varor behöver du som kund ange ett postnummer för adressen dit du vill skicka försändelsen. Fraktkostnaden summeras i kassan.

Hemtransport med kranbil

Om du istället handlar dina varor i varuhuset och vill ha dem hemlevererade kan du alltid med snabb service köpa hemtransport på plats i ditt byggvaruhus. Tjänsten gäller hela vårt varuhussortiment. Det kan du läsa mer om här: Hemtransport med kranbil.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa eller att göra ändringar i din beställning ska du snarast kontakta K-rautas kundservice på telefonnummer 0770-11 88 00 eller kundservice@k-rauta.se.

Ha ordernumret nära till hands för snabbare hantering. Ditt ordernummer hittar du på din orderbekräftelse, faktura eller på sidan för beställningshistorik om du är registrerad kund. 

Om beställningen redan är på väg kan ordern tyvärr inte ändras eller avbeställas utan kommer i sådant fall att hanteras som en retur. Mer information om öppet köp, returer och ångrade köp hittar du HÄR.