Leverans av e-handelsbeställningar

Beställningar och leverans från k-rauta.se

I K-rautas e-handel erbjuds du två beställningssätt och flera leveranssätt.

Det första beställningssättet är att på k-rauta.se välja vilket varuhus du vill handla från och då ser du det valda varuhusets lagersaldo. Du erbjuds alltid möjligheten att köpa varan på nätet och sedan hämta dessa produkter i varuhus, och för ett stort utvalt sortiment erbjuds även hemleverans och leverans till ombud. Vi har idag inte möjlighet att skicka varor mellan varuhusen. Önskar du en produkt som inte finns i lager i just ditt valda varuhus, så byter du enkelt i kassan till ett av våra andra 19 varuhus och handlar din vara därifrån.

I K-rautas e-handel erbjuds möjligheten till upphämtning i varuhus som leveranssätt. Normalt plockas dina produkter samma dag. Om du har lagt din beställning före klockan 12.00 ska beställningen finnas att hämta första vardagen efter beställningsdagen, dock med reservation för slutförsäljning. Alternativet upphämtning i varuhus gäller ej produkter som levereras direkt från leverantör hem till dig. Utöver upphämtning i varuhus erbjuds även hemleverans och till ombud på ett stort utvalt sortiment på K-rautas e-handel.

Du kan även beställa ett antal produkter med leverans direkt från leverantör hem till dig. Dessa produkter passerar aldrig något av K-rautas varuhus och du erbjuds därför inte heller möjligheten att hämta dessa produkter i varuhusen.  

Om du istället handlar dina varor i varuhuset och vill ha dem hemlevererade kan du alltid med snabb service köpa hemtransport på plats i ditt byggvaruhus. Tjänsten gäller hela vårt varuhussortiment. Det kan du läsa mer om här: Hemtransport med kranbil>>.

K-rautas e-handel, k-rauta.se, hanterar enbart order inom Sverige.

Avisering och uthämtning i varuhus

Med undantag för de produkter som levereras direkt från leverantör, erbjuder K-rauta  möjligheten till upphämtning i varuhus som leveranssätt. Normalt plockas dina produkter samma dag. Om du har lagt din beställning före klockan 12:00 ska beställningen finnas att hämta första vardagen efter beställningsdagen, dock med reservation för slutförsäljning. Den stora fördelen med att ändå handla dina varor på nätet är att du har hela varuhuset i ditt eget vardagsrum och sedan slipper kontrollera lagersaldo, plocka ihop varorna och stå i kö på plats. Har du beställt en produkt för upphämtning i varuhus skickas en avisering till dig via e-post när din beställning är redo att hämtas ut. För att hämta ut din beställning behöver du ha med dig ordernummer, som även detta skickats till dig via e-post, samt en giltig ID-handling. För att hindra bedrägerier kan inga beställningar hämtas ut utan en giltig ID-handling från kunden. Har du en vän eller familjemedlem som hämtar din beställning går det självklart bra förutsatt att denne har orderbekräftelsen samt sin och din legitimation med sig vid uthämtningstillfället. Om du av någon anledning inte hämtar ut din beställning inom 14 dagar från det att aviseringen har skickats förbehåller vi oss rätten att debitera dig den eventuella fraktkostnaden och en hanteringsavgift på 250 kr. Paket som inte hämtats ut omfattas inte av ångerrätt eller returrätt.

Avisering och uthämtning av hemleverans och via ombud

Om du har handlat en av våra många produkter som finns tillgängliga för hemleverans från vår e-handel så kommer du att få en avisering i samband med att varan lämnar vårt utskeppningsställe. Du kan sedan enkelt följa din leverans hos PostNord här >>. Om K-rauta inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad. Detta gäller även för specialbeställningar. När du skall få leverans via ombud så får du en avisering om att ordern finns att hämta ut hos ditt ombud, ta då med dig sändningsnummer och legitimation. Normalt finns beställningen hos ditt ombud inom 2-5 arbetsdagar efter beställning. Enligt gällande villkor så måste du hämta din vara inom 14 dagar hos ditt ombud. Uteblir upphämtningen så debiteras du summan av frakt- och returfraktskostnaden. Du som kund hos oss har avbeställningsskydd fram till dess att paketet har blivit uthämtat.

Kostnaden för returer beräknas som följande: Order handlad via hemleverans från K-rautas ordinarie sortiment kostar motsvarande i retur, som din fraktkostad var för hemleverans av ordern. Order handlad som beställningsvara från leverantör har en returfraktkostnad motsvarande 10% av returbeloppet (inklusive moms).

Avisering och hemleverans direkt från leverantör

Vissa produkter skickas direkt från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning så kommer du att få en avisering i samband med att varan lämnar vårt utskeppningsställe. Om du inte kan få din leverans inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad.

Fraktkostnad för hemlevererade e-handelsprodukter

Fraktkostnaden för en snabb och enkel hemleverans är kalkylerad på vikten av din produkt. I samarbete med PostNord så använder vi prissättning enligt standardintervaller, där priset ökar då du går över en viss viktnivå. Vid tyngre varor behöver du som kund ange ett postnummer för adressen dit du vill skicka försändelsen. Fraktkostnaden summeras i kassan.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa eller att göra ändringar i din beställning ska du snarast kontakta K-rautas kundservice, vilket du gör enklast på telefonnummer 0770-11 88 00 eller e-postadress kundservice@k-rauta.se. Ha ordernumret tillgängligt då det kommer att behövas för att hantera ditt ärende. Ditt ordernummer hittar du på din orderbekräftelse, fakturan eller på sidan för beställningshistorik >> om du är registrerad kund. Om beställningen redan är på väg kan ordern tyvärr inte ändras eller avbeställas utan kommer i sådant fall att hanteras som en retur. Mer information om öppet köp, returer och ångrade köp hittar du här >>.