Artiklar

Vilka är de vanligaste misstagen, och hur undviker jag dem?

När någon renoverar sitt badrum och blir missnöjd handlar det vanligen om tvist med badrumsentreprenören. Vanliga faktorer som leder till missnöje är:

  • Renoveringen blir inte klar i tid
  • Renoveringen blev nästan klar men besiktningsanmärkningar är kvar och byggföretaget prioriterar inte att ta tag i dessa framför att arbeta hos nya kunder
  • Det tillkom extra kostnader som köparen inte var beredd på
  • Köpare och byggföretag gör muntliga avtal och har sedan olika bild av vad som sades

Om du behöver extra förberedelse och tips innan du väljer entreprenör så kan du prata med våra projektplanerare.

För att undvika detta är det viktigt att skriva ett bra avtal med badrumsentreprenören. Det finns färdiga avtal som du kan ladda ner hos exempelvis Konsumentverket. Där kan du avtala om pris, när arbetet ska vara klar, förseningsavgift om arbetet drar ut på tiden, samt speca ner exakt det arbete som badrummet innebär.

NY K-Rauta bakgrundsbilder -13

Alla typer av tillkommande arbeten därefter riskerar att dra iväg priset. Exempelvis kanske du bestämmer dig för att sätta in mer belysning och avtalar om detta muntligt med byggföretaget. Sedan visar det sig att det uppstått en skyhög kostnad för installationen av dessa.

Alla tillägg bör du således ha skriftligt.

Om du väljer att köpa ditt material av oss får det fint att lägga upp en finansieringsplan för ditt inköp.

Det allra största misstaget du kan göra är dock att betala i förskott. Betala aldrig i förskott. Tänk också på att du har rätt att hålla inne tio procent av totalsumman tills dess att badrummet är färdigt, besiktigat och besiktningsanmärkningarna är åtgärdade. Utnyttja den rätten för att säkerställa att besiktningsanmärkningarna åtgärdas skyndsamt.