Vanliga frågor och svar

Välkommen till Frågor och svar. Här kan du hitta svar på många frågor och funderingar. Hittar du inte ditt svar kan du alltid ställa en egen fråga. Du kan även rapportera problem och hjälpa oss att bli bättre med värdefull feedback. Vi svarar på vardagar mellan kl.7-18.

I K-Rautas e-handel erbjuder vi betalning med faktura och kort (Visa och Mastercard). Alla betalningar hanteras av K-Rautas samarbetspartner Klarna. Du väljer betalsätt i kassan.

Har du frågor angående din faktura eller betalning från köp på beta.k-rauta.se vänder du dig direkt till Klarnas kundtjänst på telefonnummer 08-120 120 10.

Klarna faktura (utan fakturaavgift) är vårat förvalda betalningsalternativ. Fyll i resterande uppgifter och tryck sedan på slutför köp. Då kommer en mikroupplysning att göras för att säkerställa dina personuppgifter och godkänna ditt köp. Detta tar ungefär 1 sekund. Om köpet inte godkänns kommer du få ett felmeddelande och ett annat alternativ till betalsätt.

Fakturan sänds till din e-postadress du angivit.

Om du skapar ett Klarna-konto har du även möjlighet att delbetala din order.

Om du glömmer att betala din faktura innan förfallodatum tillkommer en påminnelseavgift på 50 kronor samt dröjsmålsränta på 25,50%.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Väljer du att betala med faktura eller delbetalning förs standardmässigt en kreditupplysning. Upplysningen är en så kallad mikroupplysning som inte syns hos banker eller andra kreditgivare, den kommer inte påverka din kreditvärdighet.

Ett av våra beställningssätt är ”upphämtning i varuhus”. Då väljer du vilket varuhus du vill hämta ordern i. Det går endast välja detta beställningssätt om produkten finns i lager. Är produkten slut kan du välja ett annat varuhus att hämta i.

Har du beställt en produkt för upphämtning i varuhus skickas en avisering till dig via e-post när din beställning är redo att hämtas ut (dock med reservation för slutförsäljning).

För att hämta ut din beställning behöver du ha med dig ordernummer, som även detta skickats till dig via e-post, samt en giltig ID-handling. För att hindra bedrägerier kan inga beställningar hämtas ut utan en giltig ID-handling från kunden. Har du en vän eller familjemedlem som hämtar din order går det självklart bra förutsatt att denne har orderbekräftelsen samt sin och din legitimation med sig vid uthämtningstillfället. Om du av någon anledning inte hämtar ut din beställning inom 14 dagar från det att aviseringen har skickats förbehåller vi oss rätten att debitera dig en hanteringsavgift på 250 kr. Paket som inte hämtats ut omfattas inte av ångerrätt eller returrätt.

För ett stort utvalt sortiment erbjuds även leverans från lager. Då skickas dina varor från vårt lager hem till dig eller till ditt närmaste ombud. Vi har idag inte möjlighet att skicka varor mellan varuhusen.

Om du har handlat en av våra många produkter som finns tillgängliga som leverans från lager i vår e-handel så kommer du att få en avisering i samband med att varan lämnar vårt utskeppningsställe. Du kommer då få din order direkt hem till dig eller så ska den hämtas hos ett ombud. Du kan enkelt följa din leverans hos PostNord här. När du skall få leverans via ombud så får du en avisering om att ordern finns att hämta ut hos ditt ombud, ta då med dig sändningsnummer och legitimation. Normalt finns beställningen hos ditt ombud inom 2-5 arbetsdagar efter beställning.

Enligt gällande villkor så måste du hämta din vara inom 14 dagar hos ditt ombud. Uteblir upphämtningen så debiteras du summan av frakt- och returfraktskostnaden. Du som kund hos oss har avbeställningsskydd fram till dess att paketet har blivit uthämtat.

Om K-Rauta inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund om anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid. Detta gäller även för specialbeställningar.

Du kan även beställa ett antal produkter med leverans från leverantör hem till dig. Dessa produkter passerar aldrig något av K-rautas varuhus och du erbjuds därför inte heller möjligheten att hämta dessa produkter i varuhusen.

Vissa produkter levereras från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning får du en orderbekräftelse på ditt köp och när den behandlats kommer du få en ny orderbekräftelse med ett uppdaterat leveransdatum. Om du inte kan få din leverans inom avtalad tid ska vi informera dig som kund och i dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid.

Läs mer om leveranser för e-handeln här.